FITMADE » Blog » Przygotowanie do pierwszego startu w Hyrox – warto wiedzieć
Przygotowanie do pierwszego startu w Hyrox

Przygotowanie do pierwszego startu w Hyrox – warto wiedzieć

HYROX to połączenie wyzwania wytrzymałościowego i treningu funkcjonalnego. Zawody przyciągają zarówno gwiazdy sportu, jak i zwykłych miłośników aktywności fizycznej. Już 9 września tego roku w Nadarzynie odbędzie pierwsza tego typu impreza w Polsce. Oto kilak wskazówek, które ułatwią przygotowania i rozwieją wszelkie wątpliwości związane z debiutem w tej konkurencji. 

Hyrox to wyjątkowy test kondycyjny otwarty dla każdego. Jest to rywalizacja wymagająca solidnego przygotowania fizycznego, skupiającego się na sile i kondycji. Wyzwanie to 8 rund biegowych po 1 km każda, przeplatane z 8 różnymi testami fitness! 

HYROKX start – warto wiedzieć

Start w zawodach rozpoczyna się od otrzymania chipu startowego i ewentualnych bonusów od sponsorów HYROX, takich jak rabaty na ich produkty, które można nabyć na miejscu.

Ponadto każdy uczestnik otrzymuje kolorową opaskę na rękę, odpowiadającą kategorii, w której startuje. Opaski ułatwia identyfikację na trasie i przypisanie odpowiednich ciężarów do danej kategorii. Oprócz tego wolontariusze zapiszą markerem uczestnikom na ramieniu numer startowy. 

Czytaj więcej: HYROX Co to jest? Ile kosztuje? Gdzie wystartować w 2024?

Obszar przygotowań i punkt wyjściowy

Bezpośrednio przy punkcie startowym usytuowana jest strefa rozgrzewki, wyposażona w typowy zestaw sprzętu: wiosła, ergometry narciarskie, sanie, rowery, kettlebelle oraz worki z piaskiem. Dostęp do tego obszaru mają wyłącznie uczestnicy zawodów, którzy mogą tu skorzystać z przygotowanego sprzętu, a także napić się wody z dostępnych punktów.

Indywidualna rozgrzewka jest ważna. Dodatkowo w kategorii Open organizatorzy przewidują dodatkowe, krótkie ćwiczenia rozgrzewające już w bezpośrednim sąsiedztwie linii startu. Wszystkie informacje techniczne dotyczące zawodów skrupulatnie przekazane są przed startem. Jednakże, element, który może ulec zmianie w zależności od lokalizacji zawodów, to ilość rund do przebiegnięcia – zwykle są to 2 lub 3 okrążenia. Informacje o liczbie rund są wywieszone na widocznym miejscu przy wejściu na start, na specjalnej tablicy.

Warto wiedzieć: 5 ćwiczeń na uda dla początkujących

Jak trenować do Hyrox?

Tak jak wspominaliśmy, wydarzenie Hyrox to wyzwanie składające się z 8 etapów biegu, każdy o długości 1 kilometra. Dlatego też warto włączyć bieganie do swojego planu treningowego i poprawić kondycję sercowo-oddechową, gdyż średnio w czasie zawodów spędza się na torze około 90 minut. Istotne jest również, aby przyzwyczaić się do biegania po intensywnym wysiłku zarówno górnych, jak i dolnych partii mięśniowych, więc warto odtworzyć podobne warunki podczas treningów w domu czy na siłowni.

W czasie przygotowań trzeba wziąć pod uwagę, że będziemy musieli biec po tym, jak popchniemy ciężar ważące 125 kg na dystansie 50 metrów. Nie łatwo jest utrzymać tempo biegu po serii burpee ze skokiem w dal na odległość 80 metrów.

Ale co ważne, bez względu na to, jak intensywnie trenujesz i przygotowujesz się do zawodów, pamiętaj, że za każdy ruch wykonany niezgodnie z regulaminem, organizatorzy nałożą na Ciebie karę czasową, która wydłuży Twój wynik końcowy o trzy minuty.

Zobacz również: Geneza powstania Crossfit – skąd taka popularność?

Wyznaczenie granic jest konieczne!

Podczas rywalizacji wytrzymałościowej ważna jest świadomość własnych możliwości. To istotne, by rozpoznać momenty, kiedy warto dać z siebie wszystko, i te, kiedy lepiej jest trochę odpuścić. Wyciskanie się do ostatnich sił na ergometrze narciarskim czy wioślarzu nie jest  najlepszą taktyką, szczególnie podczas startów indywidualnych.

Próba zakończenia biegu o kilka sekund szybciej często nie przynosi oczekiwanych korzyści. Skuteczniejsze może być zachowanie takiego tempa, aby po przekroczeniu mety czuć, że mogłeś biec jeszcze szybciej. Sukces leży w umiejętności inteligentnego i wytrwałego treningu.

Ważne jest także poznanie standardów ruchowych Hyrox po to, aby efektywnie ćwiczyć i minimalizować ryzyko nieprawidłowej techniki oraz ewentualnych urazów. 

Więcej informacji: Surfing trening kondycyjny – trening przed wyjazdem na surfing

Odżywianie, nawadnianie i odpoczynek

Nie wolno zapominać o istocie odpoczynku, odpowiedniej diety i utrzymania odpowiedniego poziomu nawodnienia organizmu – zarówno w trakcie treningów, jak i przygotowań do zawodów, a także w samym dniu rywalizacji. W dniu zawodów koniecznie należy regularnie pić wodę i nie marnować zbyt wiele energii przed swoim występem, aby móc podejść do linii startowej w pełni sił i skoncentrowany.

Mateusz

Mateusz, trener personalny z pasją do sportów wodnych, przede wszystkim surfingu. Moje zainteresowania nie ograniczają się tylko do fal i deski - to także szeroko pojęty fitness, zdrowy styl życia oraz poszukiwanie harmonii między ciałem a umysłem. Dzielę się wiedzą i doświadczeniem, pisząc angażujące publikacje na portalu Fitmade.pl, gdzie staram się inspirować, motywować i przekazywać wartościowe porady tym, którzy chcą poprawić swoje zdrowie, samopoczucie i osiągać cele sportowe.

Post navigation

Zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zawody Hyrox i Stormeet w Gdańsku 11 i 26 maja

Hyrox – ćwiczenia i obciążenie, dystanse, ilość powtórzeń

HYROX Co to jest? Ile kosztuje? Gdzie wystartować w 2024?