Rower gravel – co to takiego? Nadal podobne pytania zadają tysiące początkujących rowerzystów pomimo rosnącej popularności szutrówek. Jeśli szukasz uniwersalnego roweru, który sprawdzi się w zróżnicowanych warunkach, z pewnością warto zobaczyć, co ma do zaoferowania ten segment rynku. Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się więcej o rowerach gravelowych!
Czym wyróżnia się rower gravelowy?
Dzisiaj gravele to najszybciej rozwijający się typ rowerów. Znajdziesz wśród nich zarówno modele wygodne na długie wyprawy, jak i jednoślady zaprojektowane z myślą o nieco bardziej sportowej jeździe. Z technicznego punktu widzenia konstrukcja roweru gravelowego stanowi hybrydę roweru szosowego i MTB. Geometria ramy jest łagodna, co pozwala na jazdę w wyprostowanej pozycji i zapewnia wygodę na długich trasach. Wydłużony tylny trójkąt z bazą kół między 1000 a 1100 mm poprawia stabilność maszyny. Środek ciężkości jest umieszczony niżej niż w rowerach przeznaczonych do XC. Wprawdzie zmniejsza to nieco dynamikę, ale poprawia komfort jazdy.
Jednocześnie producenci montują w gravelach kierownicę typu baranek znaną z rowerów szosowych. Zagięte rogi umożliwiają zmianę ułożenia rąk i przyjęcie pochylonej, sportowej pozycji. Wykorzystanie tzw. flary, czyli rozszerzenie chwytu względem górnej części zwiększa kontrolę jednośladu na zjazdach.

Jedne z najbardziej uznanych szutrówek to gravele Trek. Modele Checkpoint i Checkmate to maszyny znane i rozwijane od lat, które cieszą się uznaniem kolarzy na każdym poziomie zaawansowania. Znajdziesz zarówno gravele Treka aluminiowe, jak i z włókna węglowego.
Kiedy warto wybrać rower szutrowy?
Nazwa gravel może być myląca, ponieważ sugeruje, że jest to rower przeznaczony przede wszystkim do jazdy po szutrze. W rzeczywistości gravel będzie świetnym wyborem dla każdego rowerzysty, który szuka maszyny uniwersalnej. Takiej, która sprawdzi się nie tylko podczas jazdy po asfalcie i utwardzonych drogach gruntowych, ale także na polnych i leśnych ścieżkach.
Ta uniwersalność ma oczywiście swoją cenę. Gravel nie pojedzie tak szybko po asfaltowych trasach, jak kolarzówka, ale też nie sprawdzi się równie dobrze w terenie, jak MTB. Jeśli jednak Twoje trasy uwzględniają zróżnicowaną nawierzchnię, trudno o lepszy wybór.
Czym powinien charakteryzować się dobry rower gravelowy?
Rama w gravelach najczęściej jest wykonana z aluminium. W droższych modelach wykorzystuje się włókno węglowe — cechuje się ultra niską masą oraz wysoką sztywnością, która zapewnia solidny zwrot energii i większą dynamikę jazdy.
Gravele z reguły są przeznaczone do pokonywania długich dystansów. Dlatego powinny być wyposażone w dużą liczbę punktów montażowych. Stwarza to możliwość zamontowania dodatkowych akcesoriów, jak koszyk na bidon, bagażnik, stopka, pompka do roweru, błotniki, czy sakwy. Z tak wyposażonym sprzętem da się zaplanować nawet kilkudniową wyprawę.

Obecnie większość graveli wykorzystuje hamulce tarczowe mechaniczne lub hydrauliczne. Zapewniają one wysoką siłę hamowania i kontrolę nad maszyną w każdych warunkach. Opony gravelowe mają wyraźny bieżnik, ale nie aż tak głęboki, jak modele MTB. Szerokość opon mieści się między 35 a 45 mm. Im węższe będzie ogumienie, tym bardziej „sportowe usposobienie” będzie miał gravel. Część maszyn ma wbudowaną amortyzację, ale nie jest to regułą.
Jeśli chodzi o napęd, w maszynach sportowych dominuje konfiguracja 1X12. W dwóch kółkach do rekreacyjnej jazdy będzie to 2X11 albo 2X12.
Nowoczesne gravele otrzymują komponenty cenionych producentów osprzętu, projektowane specjalnie z myślą o szutrówkach. To może być np. Shimano GRX RX400, 600 i 800 albo SRAM XPLR AXS i Apex.
Rower gravel vs rower szosowy — który wybrać?
Rower szosowy to maszyna przeznaczona przede wszystkim do szybkiej, sportowej jazdy. Jej celem jest umożliwić pokonywanie odcinków na asfaltowych drogach jak najszybciej. Wyróżnikami rowerów szosowych są przede wszystkim niska masa, lekki osprzęt wysokiej klasy, gładkie opony i możliwość przyjęcia aerodynamicznej pozycji. Z drugiej strony szosówki nie są wszechstronne. Stanowią doskonały wybór na asfalt, ale nie sprawdzą się poza nim.
Rower gravelowy ma łagodniejszą geometrię, wykorzystuje szersze opony z zarysowanym bieżnikiem i daje możliwość przewożenia bagażu. Poradzi sobie na asfalcie i poza nim, łącząc zalety szosówki, MTB i roweru trekkingowego.
Jeśli podczas treningów pokonujesz głównie asfalt, śmiało wybieraj rower szosowy. Gdy trasy są bardziej zróżnicowane, gravel sprawi Ci więcej frajdy.

Jeśli szukasz świetnego gravela w doskonałej cenie, koniecznie sprawdź Polygon x RWR Tambora A3. Znajdziesz w nim karbonowy widelec, taperowaną główkę ramy, sztywne osie. Do tego dochodzi pełna grupa GRX, 2 blaty i hydrauliczne hamulce Shimano GRX RX 400. A to wszystko za około 5500 zł!
Szukasz rowerów typu gravel — sprawdź ofertę Sprint-rowery.pl
Chcesz czerpać przyjemność z jazdy w zróżnicowanym terenie? Twoja maszyna musi być solidna i dobrze wyposażona. Sprawdź ofertę sklepu Sprint-rowery.pl i wybierz gravel dla siebie. Postaw na gwarancję najniższej ceny i profesjonalne doradztwo.



